Alla inlägg under mars 2007

Av Madeleine - 21 mars 2007 12:29

Då Amanda kom till världen


Den 20/3 BF (Beräknad Förlossningsdatum) då jag var på toaletten på morgonen upptäcker jag att jag blöder – rätt mycket. Ringer till Tomas som precis hunnit komma på jobbet, bara att vända och komma hem igen. Har ringt till SÖS och dom vill att jag ska komma in för kontroll. På kvällen innan och hela natten har jag haft en molande värk, inget jag tänkt på eftersom det har jag haft tidigare. Resan till SÖS som tidigare brukar ta ca 10min tog idag över en timme. Åkte mitt i rusningstrafiken! *suck* När vi kom in satte dom ctg och kollade temp, blodtryck m.m Efter det var det dags för gynundersökning. Det visade sig att blödningen var den så kallade teckenblödningen. Det sista av slemproppen hade lossnat och jag hade öppnat mig 2cm. Det var på gång nu!! Sköterskan informerade att det kunde dröja ett tag innan Liten kom eller så kunde det gå fort. Vi fick avgöra om vi ville stanna kvar eller åka hem. Kände att det vore skönast att åka hem, kunna vila lite och ladda inför vad som skulle komma!!! Direkt då vi kom hem, vid 11.00 så började jag känna av värkarna, kände tydliga toppar. Låg i sängen hela dagen och klockade värkarna. Tomas åkte och jobbade ett tag, sa att det var lugnt eftersom värkarna fortfarande var så oregelbundna. Senare på kvällen började det bli jobbigt, gick av och an i lägenheten. Ringde Farmor som barnvakt och fixade skjuts till Andreas. Vid 20.00 var vi tillbaka på SÖS förlossning. Var uppe och gick första tiden då vi kom in tills dom ville sätta ctg:n. Då värkarna började bli väldigt smärtsamma fick jag testa lustgasen. Usch, tyckte verkligen inte om den. Testade ett par gånger men tyckte den var så läskig. Ville inte försvinna och känna mig så groggy. Men Tomas och barnmorskan insisterade på att jag skulle fortsätta försöka. Slutade med att jag inte släppte taget om den!Då jag kom in var jag öppen 4cm, vattnet hade fortfarande inte gått. Vid 22.30 då barnmorskan ska kontrollera hur öppen jag var så gick vattnet. Shit vad mycket vatten. Var rätt borta av lustgasen då men kommer ihåg att det blev riktigt blött och att Tomas sprang och hämtade papper för att torka lite. *sötnos* Under hela tiden så står Tomas och masserar min rygg nu. Värkarna är fruktansvärda och allt sitter i ryggen. Hade inte kunnat föreställa mig att det skulle göra så här j*vla ont! Vid 23.00 är jag öppen 5cm. *suck* Säger då till barnmorskan att jag vill ha mer smärtlindring, ta bort det onda från ryggen!! Hon frågar om jag vill ha EDA och jag svarar snabbt ja. Tomas tror att jag hade tackat ja till vad som helst just då!! Strax efteråt sätter dom skalp ctg. Vid 00.00 kommer narkosläkaren in som ska ge mig EDA bedövningen. Var så uppslukad fortfarande av lustgasen då han kom så jag sa inte många ord till honom. Ville inte prata med någon, det var bara jag och lustgasen. Hörde att Tomas svarade på en del frågor om mig som läkaren ville veta. Sen var Tomas tvungen att dra lustgasen ifrån mig, fick inte ha den då dom skulle sätta EDA. Jag som alltid varit rädd för ryggmärgsbedövning, det var ju ingenting. Det gjorde knappt ont. Kan bero på de fruktansvärda värkarna som tog all must ur mig. Efteråt då barnmorskan klämt och känt på magen igen så säger hon till mig att jag måste kissa, min blåsa är sprängfylld. Grejen var den att då vi kom in så sa vi att jag behövde gå på toaletten men det glömdes bort av personalen. Dom hämtade in en hink som dom ville att jag skulle kissa i. Bara projektet att ta sig upp ur sängen var helt fasansfullt. Det gjorde så himla ont. Inte tusan kunde jag kissa i någon jäkla hink. Ni får tömma min blåsa, jag ger upp. Vid 01.00 tjuter ctg apparaten, Litens hjärtljud är skyhöga. Jag som blivit fråntagen lustgasen börjar vakna till liv och blir helt ifrån mig då jag hör tjutet. Tomas larmar på klockan och in kommer alla igen. För att kontrollera att Liten mår bra ska dom ta blodprov på Litens huvud. Så blev lagd i gynställning och blodprov togs. Visade att Liten mådde bra!! Det visade sig också att jag var fullt öppen, nu var det dags att krysta säger barnmorskan. Det var länge sen dom kollade hur öppen jag var och jag hade känt av krystvärkar ett bra tag då. Men alla sa till mig att jag inte fick krysta. På fyra minuter var Liten ute! Kan inte med ord förklara hur ont och sjukt det kändes att trycka ur mig en bebis. Då jag skulle sätta igång och krysta sa barnmorskan till mig att det kunde ta ett tag, hade ingen lust att dra ut på smärtan så jag tog i för kung och fosterland. Oj oj, vad duktig du är skrek barnmorskan, sen slet hon upp min sjukhusrock – bäst du gör dig klar. Fattade inte riktigt vad hon menade då, var så uppe i krystvärkarna. Helt plötsligt ligger världens sötaste bebis på mitt bröst. Tomas klipper navelsträngen och jag bara beundrar denna underbara söta varelse. Insåg att jag inte frågat om det var en flicka eller en pojke så frågade älskling vad det var. – En flicka, en Amanda!! Krystar ut moderkakan direkt efteråt och barnmorskan kontrollerar om jag behöver sys något. – Jag har inte spruckit något alls!! Helt otroligt sa hon med tanke på att det tog endast 4 minuter att krysta ut henne. 21/3 01.19 är vår dotter född – Engla Amanda. Hon vägde 3775g och var 50 cm lång. Vid 01.40 fick dom kontakta en läkare eftersom Amanda var ”stonkig”, hade mycket vatten kvar i lungorna. Kunde lätt bli så vid snabba förlossningar. Tomas följde med då läkaren tog med sig Amanda för att ge henne syrgas. Kände mig rätt lugn då så jag stannade kvar på rummet under tiden. Ringde till min mamma och berättade att hon blivit mormor till en liten flicka. Hon skulle ta tåget på morgonen till Stockholm för att träffa oss. Efter en halvtimme kommer Tomas tillbaka med Amanda, allt är bra med henne. Jag går iväg och duschar, gör mig i ordning för att åka in på bb istället. Hade bett om familjerum men fick inte det. Det var fullbelagt på bb så jag fick det sista rummet. Var tvungen att dela med en annan nybliven mamma, så Tomas fick inte stanna kvar. *snyft* Kändes fruktansvärt att han var tvungen att åka hem. Ville att han skulle stanna hos oss. Redan på natten sökte lilltjejen efter bröstet, hade lite problem med att lyckas ge henne det så fick ringa på hjälp. Sååå mysigt med en snuttandes liten tjej. Sov nära intill varandra resten av natten.  Dagen efter följdes av en massa besök. Min mamma och bror kom, sen kom Tomas mamma. Senare kom även min pappa och Maggan. Tomas stannade bara framtill 16.00 var tvungen att åka hem till Andreas eftersom han var sjuk. *supersnyft* Var så arg för att jag var tvungen att stanna en natt till på bb. Jag ville hem! Gick bra i alla fall, jag och Amanda somnade rätt tidigt den kvällen. Dagen efter kom Tomas redan vid 07.00 – tack älskling! Duschade och gjorde mig i ordning eftersom vi förmodligen skulle få åka hem idag. Gjordes en läkarkontroll på Amanda och allt var bara toppen, så vi fick åka hem men vi var tvungna att komma tillbaka på lördag på återkontroll.  Återkontrollen gick också toppen. Hon är en underbar perfekt liten tjej!        

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Har du haft sex med en av samma kön??
 Ja, en tjej
 Ja, en kille
 Nej
 Nyfiken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards